Florencio Delgado Gurriarán GALICIA INFINDA
editorial adela digital.

Galicia infinda, portada. Cantarenas. Valdeorras. Poemas mexicanos

 Valdeorras

 Bocarribeira valdeorresa

Espíu o monte a mortaxa.
Cataléptico no inverno,
Volta á vida na Coresma
e viste de nazareno.

(Cantariñas costureiras,
con agarimo, teceran
o manteliño morado
Co que se enfeitóu a serra).

Por fuxir do sol, a neve
agachóuse antre as - silveiras;
trocáronse en brancas frores
es revoantes folerpas.

Os regueiros, por quenceren
do aterecer das xiadas,
andan ás pinchacarneiras
polas encostas e as fragas.

Cal na teima dunha aposta
por ver quen rube máis outo,
gateñan polos sucalcos
hortos, bacelos e soutos.

As cerdeiriñas, louzanas
mozas no día da festa,
na verde orella penduran
roxos brincos de cireixas.

As velliñas caracochas
coa primadeira tolean
e, de perifole, poñen
fíos de ouro das candeas.

Embaixo, o río, prisoeiro
antre as penas, nun caborco,
chouta por unha fervenza
pra saire do cabozo.

E, sin medo a se esfragare,
bota a fuxir, ás carreiras,
cara os vieiros do mar
a embarcare pra as Américas.

 

 Saúdo a Otero Pedrayo

Don Ramón benquerido: Eu te saúdo
en nome do meu val ledo e vizoso,
da terra de Valdeorras benamada
celmosa de godello e de caiño,
do brincadeiro Sil, do enfesto monte
e da bocarribeira corgomesa
cinguida de barreiras e de soutos.

Do meu vale, de combas e ralazos,
espellado de louxas e de xeixos,
rañado de amieiros e caborcos,
garnido de mimosas e milleiras,
barroco de cepeiras e castiros,
recendente de ourego e cabrinfollo,
tinguido de cireixas e de amoras,
polos cachois roscido e as pincheiras,
arrolado dos carros, que se afastan
antre a poeira da silvosa corga.

Na soalleiro louro de laranxas,
roxo de balsaís e sangradeiros,
dóce de mel, cinsento de oliveiras...
E a tanguer os axóuxeres dos conchos
e broslado de felgas, no abisedo.

Do val que en primadeira
có ouro a bulir das hortas frorescidas.
có onro a tremar das xestas nos onteiros
e coa fama dourada das candeias.

Do val policromado en San Martiño:
vermellos da garnacha e do alicante,
ourilocentes da lanzal viura
e verdes das searas centeeiras...

Alampado có lume dos magostos
e riseiro de ourizos regañados.
Do meu val acochado pola névoa
das raiolas do sol acoitelada.
Do meu val delourado polos ventos
e barrufado coa teimosa choiva.

Do meu val de malvises e de gaios,
de cireixois, loureiros e carpazos,
de cantariñas, de hérbedos e toxos,
de nonmesquezas e de semprenoivas,
do meigo reiseñor, da mostaceira,
do princhaflor, do chinclo e da papuxa,
do recoteixo, do lobo e da cegoña...

Do meu val de biriscas e petrucios
e de nenas souriles e de mozos
que chegan ata o sol coas súas cantigas,
e de aturuxos que os ouvidos firen.

Da miña Santa Marta milagreira
enfeitada, dos ácios, coas primicias,
do Cristo coas xigantes "calantornias",
do San Roque das chagas, San Lurenzo
e da Nosa Señora e San Vitoiro...

Das enchentas de pulpo na "Do Sete",
dos "zamarreiros" a correlo entruido,
da lizgaira muiñeira e do "coleado",
dos foliois, das gaitas e... ¡do Viño!,
mestre cantor de festas e turreiros,
que vive no seu pazo soterraio.
..................................
En nome do meu val, ledo e vizoso,
¡tan lonxano!, comesto de saudades,
Don Ramón henquerido, ¡eu te saúdo!

 

 Meu peteiro peteirara...

"Eu piquéi, repiquéi,
cen grausinos atopéi,
leveinos ó muiño:
os ratiños a roer..." (Do povo)

O muiño a moer, a moer...
O ratiño a roer, a roer...

Meu peteiro peteirara,
cen grausiños debullara
-cen biquiños na túa cara
de trigo a madurecer
e abadas a frorecer-.
Peteirara, peteirara,
cen grausiños atopara
e ao teu muiño os levéi.

Muiñeira, muiñeira:
no teu muiño a moer...
-O ratiño anda a roer-.

Dá o trigo dos namoros
-anda a moer a moer
o muiño dos engados-,
fariña de branco de ollos
e máis foula de salaios...
-o muiño anda a moer,
o ratiño anda a roer-.

Namentres bebo as estrelas
na cunca das túas meniñas,
revoan, nas túas papoulas,
inquedas avelaíñas.

Na pineira do teu van
apertas a pineirar.

Pineirar e pineirar,
no teu van a pineirar...

 

 Sinfonía parva

¡Ai! A adega da noite
veu un grilo do demo
e billóu a pipota
que contiña o silencio
-mouro viño de ensoños,
gorentador e vello-
.....................
E, na adega da noite,
daquel viño, beberon
cuncas: a carricanta,
o fungare do vento,
o marmullo da fonte,
o zoar dos piñeiros,
o moucho -vello cutre,
a contar polos dedos,
cada cinco segundos,
unha peza de a peso-,
o ford do americano,
unha radio a dar berros,
unha troula de mozos,
o ouvear dos cadelos...
¡Ai! Non vai ficar pinga.
¡San Antoniño bento!
......................
As curuxas berraron
-¡Ven axiña, adegueiro!
¡Miña nai quiridiña
que se escoa o silencio!
¡Adegueiro das trebas!
¡Ven axiña, adegueiro!
......................
E, con sebo de lúa,
veu o medo, adegueiro,
e tapóu o burato
que deitaba o silencio,
mouro riño de ensoños,
gorentador e vello.

 

 Castiñeiros

 O souto morto

Santa Compaña
dos castiñeiros.

Do mal cativo
todos morreno:
Corpos retortos
como xemendo.
Tácita queixa
dos toros vellos.
Verde gafura
de brións e fentos,
no cerne podre
dos castiñeiros.
Pranto de follas
e guizos secos.
Ponlas espidas
Infindo inverno...

Santa Compaña
dos castiñeiros.

A gris mortalla do mole tamo,
que ten piedade das caracochas,
anda a embrullalas, con agarimo,
pra cobexalas da fría choiva.

Dos suicidas
semella o inferno.

Estordegados,
no derradeiro
pulo da morte,
erguen ao ceio
as irtas gallas
con desespero.
Mecos sinistros,
a póren medo,
vistindo panos
de neboeiro,
nas arrepiantes
seráns do inverno.
Fato de mortos,
de cote ergueitos
(fera pauliña
dun bruxo antergo)
na agarda inútil
do seu enterro.
¡Tráxico sino
dos castiñeiros!

Dos suicidas
semella o inferno.

Santa Compaña dos castiñeiros,
que prega, inmóvile, á natureza,
trocarse inteira en humus fecundo,
voltare axiña ao seio da terra.

 

 Andan os paxaros...

Andan os paxaros,
Co medo, a chiar...
(Do Xapón, mandaron
castiros enáns
pra que os nenos podan
os niños pillar
sin rubir ás gallas,
sin engateñar,
sin rachar as calzas...
¡dende o mesmo chan!)
Andan os paxaros,
co medo, a chiar.

 

 Namórame o feitizo do tesouro...

Nin crásico cipreste: xeometría
circia e lanzal, do reiseñor capela,
mística oxiva, ergueita cintinela
do vello pazo ou da espadana esguía

Nin os bidos en verde teoria,
veira da estrada, a debecer na arela
de camiñar e camiñar por ela,
romeiros dunha eterna romeiría.

Nin o eucalipto a acoitelar os ventos.
Nin o piñeiro a marmular concentos.
Ni a esmeralda a tremer dos ameneiros...

Namórame o feitizo do tesouro
-fino brocado de candeas de ouro-
enfeite dos petrucios castiñeiros.

 

 As xeiras do castiro

Espriguízase o rexo castiñeiro,
vello petrucio, pai de cen anadas.
Ao quentor das lumiosas labaradas
volve a agromar, nun pulo brincadeiro.

As candejas, de afrodisiaco cheiro,
pola verde follax agarimadas,
son, ao xeito de doas penduradas,
ouro a tremer Co vento rebuldeiro.

Da sombra, na romax, ás muiñeiras.
Alcovita ao malvís nos seus xuntoiros.
E quence, dos magostos, coas fogueiras.

Abre as arpadas bulsas. Xoga aos dados,
mais, Co frío, perde todo e fica encoiros
con carraxe de ourizos regañados.

 

 Varia

 Pandeirada

Nenas, vinde á pandeirada,
que sinto, no peito, o adufe
do meu desexo, rapazas.

Os ollares churrusqueiros
son mans a bater no adufe
que anda a soar no meu peito.

Nenas, vinde á pandeirada,
a pór acordes co adule
es ferreñas das risadas.

(¡Estoupe, que estoupe, que estoupe o pandeiro;
nas bocas froridas que estoupen os beixos;
estoupen os risos e os salaios ledos;
estoupe o xustillo, gaiola dos peitos!)

Ledicia da pandeirada:
arcos-peitos, branco-adufe,
frechas-tentacións o rachan.

Eléitrico de desexos
vai esteupar meu adufe
co bater dos vosos beizos.

Ledicia da pandeirada:
acordes co meu adufe
vosas ferreñas, rapazas.

(¡Tanxe, que tanxe, nena rebuldeira,
coas mans que buligan coma volvoretas.
Tanixe, que tanixe, tamén eu tanxera
a bicos, o adufe da boca bermella!)

 

 Domadora de serpes

A neniña brinca á comba nun xardín de algures

Un,
dous,
tres.
Fuxen da retorta serpe
os paxariños dos pes
e as volvoretas das trenzas.
Un,
dous,
tres.
Os paxariños dos pes
fuxen, con medo, da cobra.
A túa gorxa, leda frauta,
fai beilar á serpe tola.
Un,
Dous,
tres.
Fera, alritada, asubía
ao feitizo das túas mans,
e chouta, ergueita, pra darche
tráxica aperte no van.
Un, dous, tres;
un, dous, tres...
Rápida estordega,
mais viras e viras
o corpo de vimio
e á cobra alporizas.
¡Fuxide, paxaros,
que a serpe asubia!
Cantigas na frauta...
¡Apresa, neniña!:
un, dous, tres,
un, dous, tres...

 

 Pintura de feira

..."Y el cuadro muestra de un pintor lego
Que acaso hubiera placido al Griego"
VALLE INCLÁN. clave XIV.

Fortes córes enlixan metro e meio de lenzo.
Unhas copras marelas. Unha moza e un cego:
manta vella en farrapos e, na man, un punteiro
có que bate, a miúdo, no pinturado lenzo.
Aldeáns ao redor, a escoitar cal babecos:
-O crime da Penela. ¡Cada copra un cadelo!

Uns ladróns sin entranas. Un ricote labrego.
Un casal isolado. Roubo e crime noxentos.
Mesmo fala aquil cadro. ¡Fai chorar aos penedos!

Córes dór, para os ollos. Rixidez de bonecos
en absurdas posturas. Cintilantes coitelos.
Sangue, sangue, máis sangue, moito sangue, ¡qué medo!

Arrepiantes facianas e revoltos cabelos.
¡O que se vei no cedro fai chorar aos penedos!

Un rapaz degolado nun regueiro sanguento.
Outros catro cadávres ciscados por dous leitos
(dazaséis coiteladas, a catro de promedio):
"Ela", curta camisa que descobre irto seio,
remeládolos ollos, a boca en mudo berro;
"el", cirolas de liño, no traseiro un remendo,
regañádolos dentes, de carraxe un aceno;
"as dúas fillas", coas mans apreixadas aos ferros,
espidas, esforciadas, rabuñádolos peitos
e, por bulra, nas testas, bañados de chapeos.
¡O que se vei no lenzo fai chorar aos penedos!

Un arcaz boca aberta, fonte que deita lenzos.
A ceibalos miúdos de palla de centeio,
en forzado "harakiri", hai uns xergóns abertos.
Cadeiras polo chao, barcos nun mar hermello.
Un can morto, na loita o sen rabo mordendo.
Nun burato agachada, a rír dos dous bandoleiros,
vendo que non dan coela, anque se volvan lelos,
unha oliña que, din, garda catro mil pesos.
en louras "peluconas" d'El-Rei Calros Terceiro.
¡O que se vei no lenzo fai chorar aos penedos!

Un criado que buxe e ás canelas dá sebo
por uns agros moi verdes, dun verde que dá xenio:
fora a lingua da boca, cal xaruto bermello
a fumegalos folgos do que corre; o cabelo,
coma moura pelica, fai suligras ao ceio;
uns ollos de albaialde con dous puntiños pretos,
-branco vivo onde fixo súa diana o medo-.
Figura que sementan, nos croios do carreiro,
perdamás pra os ladróns as mans de longos dedos
As dúas pernas, que forman, moi xusto, un ango reito,
perderán por lixeiras aos asasinos feros.
A faldra da camisa ronsel azul no vento.
O sangue que lle escoa, no chan ronsel hermello.
¡O que se vei no lenzo fai chorar aos penedos!

Gardas civís: mosquetes, verde-gris e marelo.
O hule dos triconios, do sol é mouro espello.
(O orde con bigodes e contenente esgrevio).
En crudel matrimonio coas cadeas de ferro,
camiñan, antre os gardas, os asasinos feros:
testas como cabazos e xestas por cabelos,
barbazáns e celludos, contienza de babecos.
¡O que se vei no lenzo fai chorar aos penedos!

Audiencia Provincial. Xurado de labregos.
Un púbrico que acena cos puños cara os presos.
(En córes albitrarias, tres dúcias de bonecos).
Longos brazos en outo, en castañola os dedos,
quer bailala muiñeira o abogado dos reos.
O vello Presidente, branco rio no queixo.
Con cara de enxaguados sáin, de antre o fondo preto
das togas, maxistrados con puchos de toureiros.

Unha dona peituda, vende a xustiza a peso
nun cadriño, ben posto, da sáa no testeiro.
¡O que se vei no lenzo fai chorar nos penedos!

A capela. Un frade con ollada de besgo.
Unha crús moi feituca, catro cirios marelos.
Dos reos xunto aos ollos, panos charramangueiros
aparéllanlles bágoas cal pelouros pequenos.
¡O que se vei no lenzo fai chorar aos penedos!

Panos longos e mouros por riba do baliléo.
Borreiros que figuran cumpridos camareiros:
roupa preta e xeitosa, córadiños os beizos,
con olleiras os ollos (mesmamente dan xenio).
Irmás da Caridade. Carceleiros e cregos
O siñor Segredario. Tres veciños. Os reos.
(Baixo un ceio de chumbo todos mouros bonecos)
Antre tanta mourenza, catro trazos bermellos.
¡Catro linguas que fuxen das grabatas de ferro!

¡Co que se vei no lenzo choran ata os penedos!

 

 Os Gaiteiros de Montgomery

Gaiteiros de Montgomery, irmáns na raza anterga:
Un ensoño saudoso de verdes e de névoas
-druidicas lembranzas, follosas carballeiras-
ao deserto, adugades, de queimantes areias

Netos d'El-Rei Artur o da baruda leenda,
o da táboa redonda, de tradición enfesta,
en tempo de alborada, con áres de muiñeira,
o Atlántico levades á enxoita motira terra.
O Atlántico alteiroso de frondentes ribeiras
-berce a arrolar outrora razas circias e rexas;
alcouve de guerreiros de alma sempre ergueita-
que Breogán, noso pai, coas súas proas fendera.

Dos salseiros e vagas, das bruantes tormentas,
dos carreiros de escuma que á América avencellan
e inquedos verdes agros, lecer para as sereias,
solar ande percuran a Atlántida as estrelas.

O Atlántico levades e co el, ás irtas terras
de historia carregadas que o mar crásico berza,
de vida ceibe e nobre unha baril promesa
e a semente espallades da liberdade esgrevia.

Saúdo de agarimo pra vós, gaiteiros celtas,
homes lanzáis e fortes de louras cabeleiras,
oasis de saudade na Canago deserta:
¡Gaiteiros de Montgomery, irmáns na raza anterga!

 

 Alvariño

Alvariño:
(Nome de acio celmoso e de bon viño
e de poeta saudoso e velaíño).

Enxebre e franciscán e dóce e triste
cantore de lembranzas. Ti es agora
a máis bela e sangal para unha "Nenia".

Éralo amante das belidas sombras
Por elas debecias:
A Ruliña do Sar,
Noriega o das chorimas sorridentes,
polo bardo Pondal de nobre canto,
por Curros o frecheiro de triadas,
polo Daniel (Moisés, guieiro noso
que no acadóu a Terra prometida),
Carballo, sinfonista de paisaxes,
Antonio, riscador de meridianos,
o Pimentel, de lúas e de espellos
¡E por tantos e tantos!
¡E o Ramón de Salnés, enxebre Apolo
que o cetro che deixara da poesía!

Axuntáchete coelas. Arastora
és ¡ti tamén! lembranza e señardade.

Axuntáchete coelas. Pantasmiñas
a percorrer a proieición celeste
dos vieiros da Terra benamada.

Alvariño:
Nome de acio celmoso e de bon viño
e de poeta saudoso e velaiño.

 

 A galega en París

A mociña galega, que chegóu a Paris
en longa "promenada" da aldeia ao boulevard,
garda, baixo da tona do seu francés pavero,
todo o esprito da Terra, toda o celme aldeán.

Seu mundo de arastora é tamén verdecente,
con xente branca e lura e só de estrana lingua,
mais, pra sentirse a xeito e viver súas lembranzas,
ouvir, lle compre, a gaita na feira da Bastilla.

Inda que, engaiolada de Paris polo engado,
pode ter "randevús" na porta do "metró",
pode traular nas rúas o catorce de xullo,
da señardade, a espiña, leva no corazón.

A galega, en París, baila o valse "museta",
na "gangueta" rebulda, se "amusa" ao "Luná-Park".
e un "copén" do "cartier", "garsón de pharmasí",
nas seráns de "conxe" a leva ao "sinemá".

Mais de noite, na "chambre", ten "reves" do seu povo
-os eidos non esquece, ni o cheiro das mazáns-
e pensa no mociño, e dalle ao derradeiro
"tangó" de Tino Rossi, recendos de alalá.

 

 Vello almanaque

Cisnes interrogantes,
na lagúa azuada,
o peteiro mergullan
de Leda coa nostaixia.
No xardin do castelo
brincan louras raparas.
Verde novo do trinque.
Ovelliñas penteadas.
Pegureiras belidas,
tenros años na abada.
Branca neve de zucre.
no pastel das montanas...

O cursi circunscribe
unha fita dourada.

Do ano as contas correntes
no cursi penduradas.

 

Florencio Delgado Gurriarán GALICIA INFINDA
editorial adela digital.

Galicia infinda, portada. Cantarenas. Valdeorras. Poemas mexicanos

página creada el 15-5-2000. última actualización 15-5-2000. Webmaster: adelgado@mail.ddnet.es